امنیت دادههای شبکههای اجتماعی : شبكه اجتماعي، سايت يا مجموعه سايتي است كه به كاربران امکان میدهد علاقهمنديها، افكار و فعاليتهاي خودشان را با ديگران به اشتراك بگذارند. کلوب و فیسبوک یکی از سایتهای آنلاین شبکه اجتماعی بسیار مشهور در داخل کشور و در سطح بین الملل میباشند[1]. تقریبا هر فردی امروزه یک صفحه فیسبوک یا کلوب شخصی دارد. فیسبوک یا کلوب سبب ایجاد یک مسیر برای دانشجویان برای پاسخ به سوالات و تحریک هر یک از دانشجویان و حفظ دوستی بین آنها میشود. در این مقاله ما اطلاعات مهمی که در این سایتها ارسال میشود را به کمک الگوریتم جدیدی امن میکنیم تا مدیران نتوانند با استفاده از آمارگیری و دادهکاوی، از اطلاعات سوء استفاده نمایند.
واژههاي كليدي : شبکه اجتماعی، فیسبوک، کلوب، کارآفرینی، دادهکاوی
امروزه در قرن بیست ویک که با نام هزارهی فناوری اطلاعات شناخته میشود، وسایل ارتباط جمعی نقش بسیار مهم و پر رنگی در زندگی و ارتباطات افراد دارند، به نحوی که وظایف و نقشهای زیادی را بر عهده گرفتهاند و نهادهایی را نیز به مقابله میخوانند. در این بین از جمله نقشهای پنهانی وسایل ارتباطات دسته جمعی میتوان به مواردی همچون آگاهی سازی و پر کردن اوقات فراغت تودهی مردم و به ویژه نسل جوان (به طور خاص کشورهای جهان سوم که جمعیت جوان زیادی در اختیار دارند و کشور ایران نیز در زمرهی آنان به شمار میرود) به صورت آشکار، همگن سازی عموم جامعه و حتی جامعهی جهانی اشاره کرد[2].
استفاده از خدمات شبکههای اجتماعی، روزبهروز محبوبیت بیشتری پیدا میکند. هم اکنون سایتهای شبکههای اجتماعی، بعد از پرتالهای بزرگی مثل یاهو یا اماسان، موتورهای جستجو مثل گوگل تبدیل به پر استفادهترین سرویسهای اینترنتی شدهاند. خیلی از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهمترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به راهاندازی شبکههای اجتماعیزده یا درصدد خرید سهام مهمترین شبکههای اجتماعی دنیا هستند؛ مثل رقابت اخیر گوگل و مایکروسافت برسر سایت My space و فیسبوک[2].
موسسه ملی سلامت روانی سازمان سلامت و خدمات انسان دوستانه تخمین زده است که حدوداً 10 درصد از جمعیت دارای سنین دانشگاهی، بعضی مشکلات ذهنی و روانی را تجربه میکنند. بعضی دیگر از این موسسهها نسبت دانشجویان و افراد جوان دارای مشکلات ذهنی و روانی به کل افراد جامعه را حدود20 درصد و یا بیشتر تخمین زدهاند. تعریفهای EDB متفاوت است[3]. بعضی از دانشمندان آن را رفتاری توضیح دادهاند اما افراد دیگر آن را دراصطلاحات روان شناسی به بیماری محدود میکنند. درحالت کلی، رفتار افراد دارای مشکلاتEDB، به عنوان انحراف و کج روی از استانداردهای فرهنگی و روانی جامعه خود تلقی میشود. دانشجویان دارای مشکلاتEDB گرایش به انجام وظایف معمول مدرسهای دارند که منجر به مشکلاتی از قبیل میزان بالای غیبت از کلاس، کندی و تاخیر در یادگیری، عقب افتادن از تحصیل حداقل 2 سال و یا بیشتر، عدم توانایی در اتمام تکالیف محوله یا ناتوانی در انجام تکالیف، برگرداندن تکالیف محوله به استاد و پرسیدن از وی و عدم تمرکز روی تکلالیف درسی میشود. امروزه سایتهای شبکه اجتماعی بخشی از زندگی روزمرهی جوانان میباشد. بسیاری از جوانان و نوجوانان شبکههای اجتماعی آنلاین را به عنوان پلتفرمهای جذاب درنظر میگیرند زیرا اینترنت برای جوانان امکان دستیابی بدون هزینه را به سایتهای مرتبط میدهد[3].
در [4] داده های 615 سرویس شبکه اجتماعی، که هریک بیش از 50 کاربر داشته اند مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته است. دادهها توسط شرکت So-net فراهم شده و با پشتیبانی SNS[3] ارائه میشود. با استفاده از ارائه داده رابطهای کاربران، یک مدل شبکهای دوست که برای هر سایتهای شبکه اجتماعی ما ساخته شده و در تجزیه و تحلیل ساختار شبکه خود مورد استفاده قرار میگیرد.
SNSهایSo-net ، سه ویژگی خاصی را پشتیبانی میکند.
گرین و هالون، سایتهای شبکه اجتماعی را اینگونه تعریف کردهاند: یکی از اجزای وب2 که به کاربران این امکان را میدهند تا پلهای ارتباطی(لینکهای) مختلفی را به وجود آوردند تا امکان رؤیت عکسهای مختلف و صفحات وب را عملی سازد. مزایای استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین عبارتند از: تولید ایدههای جدید، مهارتهای حاضرسازی، ساختن گروه، اعتماد به نفس، ارتباطات، توسعه آگاهیهای انتقادی، نوآوری و کارآفرینی و توسعه توانایی ارزشیابی. تمامی این مهارتها برای برآمدن از عهده زندگی در قرن 21 ضروری میباشد و از مزایای این شبکهها بشمار میرود. با این حال اکثر دانشجویان نمیتوانند از فیسبوک تجارب مثبتی به دست آورند.
در حقیقت در یکی از مقالهها اینطور بیان شده است که اگر دانشجویان راجع به خودشان اطلاعات بیشتری را در صفحات شخصی وب خود قرار دهند، ارتباط معنادارتری پیدا میکنند. این مقاله توضیح میدهد که اگر از فیسبوک برای ارتباط دانشجویان دارای مشکلات EDB استفاده شود، میتواند آنها را در انگیزش و هیجان دادن به شرکت در تکالیف یاری کند[3].
شبکههای اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانستهاند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند. مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروههای اجتماعی متفاوت در شبکههای اجتماعی مجازی دور هم گرد آمدهاند و از فاصلههای جغرافیایی بسیار دور در دنیای واقعی، از طریق شبکههای اجتماعی با هم ارتباط برقرار میکنند.
شبکههای اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند بطوریکه نمیتوان تاثیر آن را نادیده گرفت. این سایتها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین الملل تاثیر میگذارند، به همین دلیل روز به روز در حال گسترش هستند و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهم تری را در زندگی بازی خواهند کرد[5]. از جمله تاثیرات ناشی از این شبکهها میتوان به مواردی از جمله شناسایی فرهنگهای جوامع مختلف، جذب شده به انواع تبلیغات اقتصادی و فرهنگی، تغییر پوشش افراد جامعه از لباسهای سنتی به لباسهای مدرن، اعتیاد اینترنتی ناشی از وابستگی به دوستان مجازی، و … اشاره کرد.
نیاز به فراهم بودن امنیت دادهها در دنیای امروزی به شدت محسوس است. نیازهای امنیتی مختلفی در بحث امن سازی دادهها مطرح است. از جمله این نیازمندیها میتوان به مواردی از جمله احراز هویت طرفین در یک ارتباط امن، محرمانگی دادههای مبادله شده، تازگی دادهها و جامعیت دادهها اشاره کرد[6]. تكنولوژي كدگذاري اطمينان ميدهد كه پيامها نميتوانند بوسيله كسي غير از دريافتكننده مجاز خوانده يا دزديده شوند. معمولاً كدگذاري براي حفظ دادههايي كه در يك شبكه عمومي انتقال پيدا ميكنند، به كار گرفته ميشود و از الگوريتمهاي رياضي پيشرفته جهت بهم ريختن پيام و ملحقات آن استفاده ميكند. الگوريتمهاي كدگذاري متعددي وجود دارند كه بعضي از آنها امنیت قابل ملاحظه ای فراهم میکنند. مکانیزمهای رمزنگاری به دو دسته رمزنگاری متقارن و رمزنگاری نانتقارن طبقهبندی میشوند. در رمزنگاری متقارن، دو طرف در ارتباط امن از یک کلید مشترک هم برای رمزگذاری و هم برای رمزگشایی استفاده میکنند که از جمله مکانیزمهای موجود در زمینه رمزنگاری متقارن میتوان [7]DES و AES[8] اشاره کرد؛ ولی در رمزنگاری نامتقارن هر فردی دو کلید متفاوت دارد که یکی بعنوان کلید خصوصی نزد خود محرمانه است و دیگری کلید عمومی اشت که در اختیار سایر افراد قرار میدهد. در رمزنگاری نامتقارن از کلید عمومی برای رمزگداری و تامین محرمانگی دادهها و از کلید خصوصی برای رمزگشایی دادهها و احراز هویت استفاده میشود. از جمله مکانیزمهای رمزنگاری کلید نامتقارن میتوان به RSA[9] اشاره کرد.
بر روی هر فعالیت و پیام ارسالی در شبکههای اجتماعی عملیات جستجو و دادهکاوری صورت میگیرد و از بحثهایی که انجام شده است، اطلاعات مفید استخراج میشود. بعنوان مثال از یک مکالمه متنی (چت) که پیرامون خرید کالا بین دو نفر انجام میشود، ممکن است اطلاعاتی از قبیل جنس کالا، رنگ، مدل و قیمت و… (که بعنوان کلمات کلیدی در نظر گرفته شده اند) ذخیره شود و در اختیار دلالهایی که به این اطلاعات نیاز دارند قرار داده شود. بدنبال آن دلالها جنسهای مورد نظر را (احتمالا با ارائه ارزانتر در ابتدای کار) به جامعه تحمیل خواهند کرد و این کار باعث بیکار شدن نیروهای بومی میشود. برای جلوگیری از این عمل ناپسند مسئولان شبکه اجتماعی که اساسیترین درآمد آنها از این راه میباشد مارا بر این واداشت که طرح امنیت داده را مطرح میکنیم. پیشنهاد ما این است برای امنیت بیشتر مکالمات از کلوبهای داخلی استفاده کنید.
بخشهای بعدی این مقاله زمینه تحقیقی و یافتههای تحقیقی را نشان میدهند و در نهایت بعضی تصمیمگیریها را ذکر میکنند. در بخش امنیت داده که چالش بر انگیزترین بخش ارتباطات هست را بررسی میکنم و از طریق ارتباطات امن کارآفرینی بومی هم صورت میگیرد. شرکتکنندگان در این مقاله عبارتند از دانشجویانی که در دانشگاههای مختلف ایران به تحصیل مشغول هستند یا به تازگی فارغالتحصیل شدهاند. این مقاله شامل 30 دانشجوی دارای 19 تا 20 سال نیز میباشد که 21 نفر از آن ها پسر و 9 نفر دختر میباشند.
فیسبوک معمولاً به عنوان پلتفرمی برای برقراری کانال ارتباطی راحت و کم هزینه بین دانشجویان و اساتید میباشد زیرا بسیار پرطرفدار میباشد. درنیمسال اول سال تحصیلی 2011، از تمامی دانشجویان پرسیده شد که آیا امکان دارد که در گروه فیسبوک یا کلوب شرکت کنند یا نه؟ این کار به صورت ارسال ایمیل انجام گرفته شد تا افراد راحت تر بتوانند پاسخ دهند. کاربری به عنوان مدیر گروه معرفی شد که نقش پذیرش درخواستها را برای عضویت در گروه و یا اهداف آنها داشت. مدیر گروه همچنین میتوانست پیامهای اعضای گروه را مرور کند. بعد از ایجاد گروه، از تمامی دانشجویان برای عضویت در گروه دعوت شد[3].
جدول 1 نشان میدهد که 483 نامه در طی نیمسال دوم ارسال شده است. جالب اینجاست که 210 جواب دریافت شده است و 154 لینک درست شده است (عضو سایتهای شبکه اجتماعی شدهاند) [3].
جدول1-ارسال ایمیل[3]
تعداد | ||
483 | ایمیلهای ارسالی به دانشجویان | |
364 | 210 | جوابهای دریافتی |
154 | لینکهای ساخته شده | |
119 | ایمیلهای بی پاسخ |
دانشجویان برای ارتباط بعد از پایان نیمسال تحصیلی نیز از گروه فیسبوک استفاده میکنند اما به طور معناداری رفتارها متفاوت میباشد. بعضی اوقات مدیر گروه پیامهای حمایتی و انگیزشی برای دانشجویان ارسال میکرد. یکی از ویژگیها و خصوصیات دانشجویان دارای EDB این است که گرایش به این دارند که جوابها را سریع بدهند. به عنوان مثال در ساعت 11:3 دقیقه پیامی از سوی مدیرگروه به دانشجویان داده شده که در ساعت 11:4 یعنی بعد از 1 دقیقه جواب دادهاند. در پایان نیمسال دوم تحصیلی، مدیرگروه از نظر دانشجویان راجع به استفاده از فیسبوک و کلوب جویا شد. 11 دانشجو جواب دادند که 10 نفر از آنها در این مورد جواب مثبت فرستاده بودند.
برخی از دانشجویان پیشنهاد دادهاند که از سایتهای شبکه اجتماعی آنلاین مانند گوگل استفاده کنند اما برخی نیز با این عقیده مخالف بودند زیرا پلت فرمهای مختلف را نمیتوانند بررسی کنند. علاوه بر این به این عقیدهاند که فیسبوک یکی از بهترین روشها برای افزایش ارتباط میباشد. دلیل آن این است که قبلاً برخی از دانشجویان فیسبوک و کلوب شخصی داشتهاند[3].
برخی از دانشجویان در ارسال نظراتشان، به قسمتهای علمی و گروههای موجود در شبکههای کلوب و فیسبوک اشاره نمودند که طبق شکل شماره 1 و 2، این مطلب را بیان میکردند که باعث ارتقای سطح علمی و در بعضی اوقات حل مشکلات درسی و علمی از طریق ارتباط با دوستان و افراد شده است.
برخی از پاسخها حاکی از این است که دانشجویان به دنبال درآمدزایی و کارآفرینی گروهی یا انفرادی در شبکههای اجتماعی هستند و برداشتی که از پیغامهای دریافتی میشد، روال کارشان اینطور بود که با تکرار ارسال چندین بار بعضی مطالب تبلیغاتی سعی در نشان دادن تبلیغات خود به افراد مختلف که در سایتهای شبکه اجتماعی با آنها در ارتباط دارند، بودند. دلیل ارسال مجدد مطالب تبلیغاتی خود را اینطور بیان کردند که بعضی از افراد در آن لحظه آنلاین نبودند و میخواستند به وقت آنلاین شدن مطالب تبلیغاتی خود را در صفحه آنها پدیدار نمایند.
شکل 1. کلوبها و گروه های مربوط به سایت کلوب
طبق گفتههای دانشجویان در پاسخهای ارسالی این عمل تنها بعد کمیتی نداشته و از نظر کیفیت نیز باید تاثیر به سزایی روی مخاطبانشان داشته باشد[10].
شکل 2. گروه های مربوط به سایت فیسبوک
اهميت شبكههاي اجتماعي هر روز بيشتر بهعنوان يك عنصر كليدي در فعاليتهاي كارآفريني آشكار ميشود که پايهاي براي انسجام اجتماعي به وجود ميآورند و تبادل منابع و اطلاعات را آسان ميكنند. هدف اصلي در اين تحقيق شناسايي نقش شبكههاي اجتماعي كارآفرينان در تشخيص فرصت كارآفريني است. به اين منظور شبكهي اجتماعي با چهار بعد شامل: ساختار روابط اجتماعي، منابع اجتماعي اطلاعات، محتواي روابط اجتماعي و شيوههاي انتقال اطلاعات بهعنوان متغيرهاي مستقل و متغير تشخيص فرصت با دو بعد شامل: تعداد و تنوع فرصتها بهعنوان متغير وابسته بررسي شدهاند. در اين تحقيق نقش متغيرهاي بيان شده بر تشخيص فرصت كارآفريني در بين 101 نفر از 134 نفر از كارآفرينان مستقر در پاركهاي علم و فناوري شهر تهران با روش پيمايشي آزمون شد. نتايج تحقيق نشان ميدهد شبكهي اجتماعي كارآفرينان با تشخيص فرصتها رابطهي مثبت دارد و از بين ابعاد شبكهي اجتماعي، محتواي روابط اجتماعي بيشترين اثرگذاري را بر تشخيص فرصت كارآفريني دارد[11].
شبکههای اجتماعی روی 90 درصد جوانان تاثیر زیادی دارد و دارای بازار خیلی خوبی با مقدار قابل توجه میلیونها دلار میباشد. در شبکههای اجتماعی کاربران عملیات مختلفی را انجام میدهند[12].
بازاریابی شبکههای اجتماعی یا بازاریابی هدف به تکنیکهای مختلف اشاره میکند که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند برای ایجاد آگاهی در رابطه با برندشان بین مردم. این آگاهی میتواند به شکل ویدئوکلیپ، بازیهای فلش، کتابهای الکترونیکی و غیره باشد. هدف نهایی تمام بازاریابهای شبکه اجتماعی این است که پیغامهای اطلاعرسانی را به دست کاربران تاثیر گذار بگذارند که به احتمال زیادی حاضر هستند تا این پیغامها را به وسیله ارتباطات فراوانشان با دیگر کاربران، به اطلاع عده زیادی از کاربران در مدت زمان کمی برسانند[12].
از آنجایی که ما برای بازاریابی از شبکههای اجتماعی کمک کلانی گرفتیم و درآمد حاصله از این راه باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 36 نفر شده است. در هر روز متوسط زمان ثبت سفارشها حدودا 75 دقیقه است و تعداد فروش فایلهای خودمان در یک ماه 106 بوده و 150 مورد هم بازاریابی فایلهای دیگر همکاران صورت گرفته است.
شکل 3. تاثیر بازاریابی در شبکههای اجتماعی در فروش فایلهای ما
امنیت اطلاعات این نرمافزار با استفاده از مکانیزم رمزنگاری انجام میگیرد. مکانیزم رمزنگاری استفاده شده ترکیبی از روشهای رمزنگاری RSA[4]،DSA[5] و JAE[6] میباشدپ که امنیت بین روشهای قبل بررسی گردیده است. به عنوان مثال هر چه کلید رمز نگاری در روش RSA بزرگتر باشد امنیت بیشتر است.Hs با طول کلید 100 بیت این الگوریتم پس از 200 سال شکسته میشود. این الگوریتمها در این روش بدین گونه استفاده میگردند که در پایگاه دادهها، هنگام ذخیره اطلاعات فایلهای زوج از ترکیب الگوریتمRSA و JAE و در فایلهای فرد از ترکیب DSA وJAE برای رمزگزاری دادهها استفاده میگردد. که امنیت هر دو این الگوریتم RSA و DSA اثبات گردیده است. و امنیت هر دو مستلزم داشتن کلیدهای رمز گذاری امن میباشد. که این کار با مدیریت کلید امن امکان پذیر میباشد. مدیریت کلید مکانیزمی است که درآن کلیدهای رمزنگاری تولید، ارسال و درصورت نیاز ابطال کلید درآن انجام میگردد. مکانیزمهای مدیریت کلید مختلفی تا به امروز معرفی شده است که میتوان از آنها استفاده نمود.
از آنجایی که تولید کلید به نحوی طراحی شده است که بین طرفین قراردادی بسته میشود و بجز آنها کسی نمیتواند به محتوای اطلاعات دسترسی داشته باشد، در بخش احراز هویت، ما نرمافزار کوچک کدگذاری را فقط در اختیار افراد مد نظر قرار میدهیم و یا کلوبهای امنی درست میکنیم، تا از شنود اطلاعات و دادهکاوی روی بحثهای مفید جلوگیری شود.
از اینکه در شبکههای اجتماعی ما نمیدانیم اطلاعات ما کجا و دست چه کسانی قرار میگیرد، ما را براین وا داشت که دادههای مهم را کد شده داخل پروفایل خود قرار دهیم، بطوری که اگر دست کسی هم افتاد نتواند به محتوای آن دسترسی پیدا کند. برای رسید به این هدف از الگوریتم ترکیبی و منحصر بهفردی استفاده کردهایم که در ذیل به تشریح آن میپردازیم.
در جدول 3-1 حروفاتی که اگر حرفی بین کلمه بار دوم تکرار شود از عددی که به آن اختصاص داده شده، بجای آن حروف استفاده میشود تا فراوانی داده یکسان شود. برای این منظور ما از جدول 3-2 فراوانیهای زبان انگلیسی استفاده کردیم، که فراوانیهای حروفات زبان انگلیسی را بر حسب بیشترین تعداد تکرار نشان میدهد.
جدول 3-1 شماره گذاری حروفات
در جدول 3-2 فراوانیهای زبان انگلیسی را نمایش میدهد که ما فقط 5 تا از آنهایی که بیشترین تکرار را داشتن بر حسب فرمول جدول 3-3، بصورت کران بالای برای آن در نظر گرفتیم چونکه عددهای 7.5و7.0 را بتوانیم گِرد کنیم، از این فرمول استفاده میکنیم.
جدول 3-2 جدول فراوانیهای زبان انگلیسی
جدول 3-3 بیشترین فراوانیهای جدول حروفات انگلیسی
I | O | A | T | بیشترین عدد E |
=7 | =8 | =9 | =10 | =13 |
در جدول 3-4 که حروفات دوتایی یا سه تایی اکثرا باهم میآیند و اگر هر کدام از آنها را در جمله ببینیم به جای آن عدد منحصر به فرد به آن اختصاص میدهیم تا از تکرار بیش از حد آن جلوگیری کنیم، مثلا اگر یکی از حرفها را پیدا کردن میتواند با آمار گیری بفهمند که کلمه بعدی کدام است، چون همیشه باهم استفاده میشوند. جدول 3-5 و3-6 نشانگر اختصاص عدد منحصر بفرد میباشد.
جدول 3-4 حروفاتی که باهم استفاده میشوند
جدول 3-5 اختصاص اعداد منحصر بفرد برای حروفات دوتایی اکثرا باهم تکرار میشوند
شماره ای که خودمان اختصاص میدهیم | حروفات دوتایی |
31 | Th |
32 | He |
33 | In |
34 | Er |
35 | An |
36 | Re |
… | … |
جدول 3-6 اختصاص اعداد منحصر بفرد برای حروفات سه تایی اکثرا باهم تکرار میشوند.
شماره ای که خودمان اختصاص میدهیم | حروفات سه تایی |
41 | The |
42 | Ing |
43 | And |
44 | Her |
45 | Ere |
46 | Ent |
… | … |
طرح یک نمونه مثال
میخواهیم این جمله را رمزنگاری کنیم با روش JAE (روش مولف) که روش کار بصورت شماره گزاری شده در جدول توضیح داده شده که هر بار با یک روشی دادهها را رمزنگاری میکند. 1-انگلیسی: کلمات انگلیسی در یک جدولی قرار میگیرد. 2-جایگذاری از جداول بالا: با جداول بالا مقایسه و اگر یکسان بود عدد منحصر به فرد جایگزین میشود. 3- یک شیفت به راست: در اینجا ما یک شیفت دادیم ولی شما میتوانید چندتا شیفت بدین. 4-تکرار حرف آخرکلمه انگلیسی که کد نشده: یک کلمه از آخر حروف انگلیسی به آخر کلمه رمز شده اضافه میکنیم. 5-معکوس: در آخر کل حرفی که تا فاصله هست را وارونه میکنیم. I am jafar and davar 20 :مثال
جدول رمزنگاری داده ها 3-7
20 | Davar | and | Jafar | am | I | 1-انگلیسی |
‘20’# | Dav00r | 43 | Jaf00r | 9m | 7 | 2-جایگذاری از جداول بالا |
‘31’# | Ebw11s | 54 | Kbg11s | 10n | 8 | 3- یک شیفت به راست |
‘310’# | Ebw11sr | 54d | Kbg11sr | 10nm | 8i | 4-تکرار حرف آخرکلمه انگلیسی که کد نشده |
#’013’ | Rs11wbe | D45 | Rs11gbk | Mn10 | I8 | 5-معکوس |
خروجی کد متن فوق با توجه به جدول شماره 3-7 بصورت زیر خواهد شد
i8 mn10 rs21gbk d45 rs21wbe#’013’
این روش به این خاطر ساده هست، که زمان و حافظه کمتری را استفاده میکند. چون اصلیترین اساس رمزگذاری حجم و سرعت کدگذاری و کدگشایی اطلاعات هست، که برای رمزنگاری خود اختصاص دادیم، برای این که نفوذگران با استفاده از روشهای آمارگیری فراوانی کلمات را نتواند بدست بیاورند، از جدولهایی استفاده کردیم که تکرار را بصوت یکسان در میآورد و روشهایی را به آن اضافه کردیم، که آنها را گمراه میکند. چند روش قدیمی را باهم ادغام کردیم، که نتوانند با سورسها ویا توابعی که قبلا از آن برای رمزگشایی استفاده میکنند، دیگر در اینجا قابل استفاده نباشد. ما به این دلیل این روش کوچک خود را با الگوریتمهای بزرگ رمزنگاری نامتقارن ترکیب میکنیم، تا در تست کردن روشهای رمزنگاری آنهارا گمراه کنیم. مثلا اگر آنها بتواند کلید و با یکی از روشهای رمزنگاری دادهای را رمزگشایی کنند و با جداول ما مقایسه کنند در مییابند که اشتباهی رمزگشایی نموده اند و باعث دلسردی از انجام کدگشایی میشود.
اول حرف تکرار را حذف میکنیم.
دوم معکوس کلمه را انجام میدهیم.
سوم شیفت به چپ را روی کلمات انجام میدهیم.
چهارم مقایسه روی جداول انجام میشود که حرف مورد نیاز را جایگذاری میکنیم.
پنجم در خروجی مثل متن اولیه نشان میدهد.
طبق بررسیها شبکه اجتماعی آنلاین به ویژه فیسبوک و کلوب، از پرطرفدارترین پلتفرمها برای افراد جوان به منظور ارتباط با دوستان میباشند. ما در این مقاله اساساً از فیسبوک و کلوب برای ارتباط این دانشجویان و انگیزش این افراد استفاده کردهایم. یافتهها نشان میدهند که دانشجویان دارای مشکلات EDB در ارتباط با مدیر گروه و اساتیدشان و دیگر دانشجویان خیلی فعال شده بودند. حتی بعد از پایان نیمسال تحصیلی نیز این دانشجویان برای ارتباط با مدیرگروه و دیگر دوستانشان از فیسبوک و کلوب استفاده میکردند. درحالت کلی میتوان گفت یافتههای این تحقیق نشان میدهد که فیسبوک یا کلوب میتوانند به عنوان چیزی فراتر از یک سایت شبکه اجتماعی باشد. این صفحهها به دانشجویان دارای مشکلات روانی این انگیزش را میدهد که در فعالیتهای کلاس شرکت کنند و گروههای ویژهای تشکیل دهند و برای مطالعات خود مسئولیت شخصی را برگردن بگیرند.
اما با توجه به برخی از پاسخهای دریافتی از سوی دانشجویان استفاده بیشتر از سایتهای شبکه اجتماعی باعث کاهش کیفیت زندگی، سر درد، سوء تغذیه و فشارهای روحی-روانی و همچنین تغییر فرهنگها و نگرش آن فرد میشود. در این مقاله توصیه میشود که کیفیت فرهنگی و آموزشی این سایتها به منظور کاربردهای مناسب افزایش یابد[13].
از بررسیهای انجام شده میتوان نتیجه گرفت که در شبکههای اجتماعی بیش از دو میلیارد نفر انسان فعالیت میکنند و درآمد اصلی آن دادههای کاربران است. برای کارآفرین در این شبکه عظیم باید تبلیغات خود را گسترده کرد، و از مکانیزمهای رمزگزاری برای امنیت دادهها استفاده کرد تا از آنها سوء استفاده نشود. پیشنهاد ما به عنوان یک کار آفرین موفق استفاده از شبکههای اجتماعی بومی است.
مراجع
1 دانشجوی ارشد فناوری اطلاعات شبکههای کامپیوتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، 09148594038 و j.alinezhad@qiau.ac.ir
2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، 09123430074 و Broumandnia@azad.ac.ir
[3] Social network services
[4] Rivest Shamir Adleman
[5] Digital Signature Algorithm
[6] Jafar Alinezhad Encode
Social media data security for native entrepreneurship